2012. szeptember 19., szerda

Ügyes-bajos dolgok

A címben arra utalok, hogy amit esetleg más bajosnak talált, azt mi ügyesen megoldottuk. Alapvetően a hivatalos ügyek intézéséről van szó.
Az EU tagállamaiból érkező, Spanyolországban letelepedni kívánó polgároknak a beutazástól számítva három hónap áll rendelkezésére, hogy bejelentsék az itt tartózkodásukat. Ennek az egyszerű szabálynak sokan valamiért igen nagy feneket kerítenek. Akivel megérkezésünk után találkoztunk, mind valami nehézkes, többszöri utánajárással elintézhető eljárásként említették. A saját tapasztalatom a következő:

Első lépésként a lakóhely szerint illetékes rendőrségre kell bemenni, de csak a Policia Nacional intéz ilyen ügyeket, a helyi rendőrség nem. Általában 9-től 2-ig van ügyintézés. Mi bementünk egy pénteki napon, dél körül, amikor ügyfelek már nem voltak. A rendőr készségesen elmagyarázott mindent, majd ideadta a szükséges nyomtatványt, valamint az illeték befizetéséhez szükséges iratot.
Ezután befizettük a bankban az illetéket, kitöltöttük a kérelem formanyomtatványát, és ezekkel kellett visszamenni.
Nekünk annyival volt bonyolultabb, hogy a gyerekek magyar nyelvű születési anyakönyvi kivonatát nem fogadták el, így be kellett szereznünk Magyarországról az újfajta, három nyelvű kivonatot.
Mindösszesen tehát ennyi kell: kérelem, illeték, útlevél, bérleti szerződés a lakcím igazolására, gyerekek anyakönyvi kivonata, valamint az okiratokról fénymásolat.
Namármost, bennünket azzal riogattak, hogy hajnal 6-kor oda kell állni a rendőrség ajtajába, hogy sorra kerüljünk. Meg azt is mondták, hogy kb. 10 nap, mire megkapjuk az igazolást. 
Hát, íme az igazság:

3/4 8 körül odamentünk, páran voltak előttünk. 1/2 9-kor elkezdték osztani a sorszámokat.
Pontosan 9-kor megkezdődött az ügyfélfogadás, és mivel az előttünk állók közül többen nem fizették még be az illetéket, el kellett menniük a bankba, így mi hamar sorra kerültünk. 
Maga az ügyintézés 10 perc, úgyhogy 10-re már a délelőtti kávé is megvolt. Egy kis zöld kártyát kaptunk, azon van az itteni legfontosabb azonosító, a NIE szám. Magát a kártyát Tarjeta de Residencia-nak hívják, de a NIE a legfontosabb része. Ez kell minden szerződéshez, az autóvásárlástól kezdve a munkavállalásig. Emellett az iskolába való beíratkozáshoz, vagy bármilyen ügyintézéshez szintén ezt a számot kell feltüntetni.

Amikor meglett a kártyánk, már csak az önkormányzathoz kellett bemennünk, elintézni a lakcímigazolást (empadronamiento). Ez az okirat azt hivatott igazolni, hogy Marbellában rendelkezünk állandó lakóhellyel. Magát az igazolást egy A4-es papíron adják ki, és a családtagok mindegyike felsorolásra kerül. 
Itt sem kellett az ügyintézéssel sokat vesződni, pillanatok alatt sorra kerültünk. A szükséges dokumentumok (útlevél, NIE másolat, bérleti szerződés, egy darab közüzemi számla másolata) átadása után az ügyintéző hölgy gyorsan átvezette a kérelmünket, és kiadta az igazolást. Kb. 10 percet vett igénybe. Egyúttal megkérdeztük, hol van a háziorvosi rendelő, és a legközelebbi iskola, és pillanatokon belül teljes felvilágosítást kaptunk.

Hát, ennyi a hivatalos ügyintézés. Nem kell más, csak egy kis odafigyelés, és fénymásolat, fénymásolat, fénymásolat... 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése